Esteu aquí

L’AMB s’adhereix al manifest “Ara Rodalies” i reclama al Ministeri de Foment convertir rodalies en un metro regional

El Consell Metropolità de l’AMB ha aprovat avui dimarts, 31 de maig, a través d’una moció, adherir-se al manifest “Volem que Rodalies es reconverteixi en un metro regional. Ara Rodalies!". El text, formulat conjuntament pels ajuntaments metropolitans de l’Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, i Sant Feliu de Llobregat reclama al Ministeri de Foment i a Adif que és necessari prioritzar l’execució d’aquelles actuacions ja previstes en el Pla de Rodalies 2009 que el Govern central ha oblidat en un calaix sense dotació econòmica ni calendari per a dur-les a terme. La xarxa pateix gairebé cada dia incidències, retards i avaries causades per la manca d'inversions de l’Estat.

En aquest sentit, l’àrea metropolitana de Barcelona i els municipis que l’integren necessiten que Rodalies es reconverteixi en un metro regional competitiu que doni resposta, des del transport públic, a la demanda creixent de mobilitat de connexió i comunicació segura entre les ciutats i pobles metropolitans i que, per extensió, millori les condicions de sostenibilitat ambiental de tota la metròpolis, un dels gran reptes que ha d’afrontar la metròpolis a curt i mitjà termini.

És aquesta manca d’infraestructures la raó principal de l'ús insostenible del cotxe per als desplaçaments, especialment entre la segona i la tercera corones metropolitanes. Les esperades infraestructures han de servir per disminuir el tràfic de vehicles privats, principal font de contaminació atmosfèrica i una de les causes de l’escalfament global. Per aquest motiu, a través del manifest Ara Rodalies s’exigeix al govern de l’Estat un calendari dels treballs per escrit i aprovat que mostri el compromís, aquest cop ineludible, de dur a terme les obres tants anys reivindicades.

El manifest dóna suport, d’aquesta manera, a la necessitat ja recollida a l’Acord de Govern de l’AMB 2015-2019, tant des del punt de vista ambiental, com per equitat social i eficiència econòmica, de potenciar, impulsar i consolidar un sistema de mobilitat sostenible basat en el transport públic col•lectiu i dirigit a establir una millor connectivitat i una racionalització de les infraestructures associades.

Obres prioritàries

Entre les obres que es reclamen des dels municipis metropolitans i l’AMB, hi ha el túnel ferroviari de l’Hospitalet de Llobregat i l’intercanviador associat de la Torrassa, cabdals per superar el creuament actual de vies, un dels focus dels retards i l'impediment per incrementar la freqüència de pas dels trens.

D’altra banda, el soterrament de les vies al seu pas per Sant Feliu de Llobregat és del tot imprescindible per a l’increment de freqüències i per a la millora del servei a les línies R1 i R4, que diàriament utilitzen més de 50.000 persones de les comarques del Baix Llobregat, Barcelonès, Vallès Occidental i de l’Alt i el Baix Penedès.

El soterrament de la línia ferroviària a Montcada i Reixac representaria un pas de gegant en la dotació de seguretat a la xarxa, amb un gran nombre de víctimes mortals al darrere. Una via a cel obert és un perill permanent per a la ciutadania i un focus de possibles incidents i avaries que acaben afectant tota la xarxa de Rodalies, amb retards considerables i molèsties per al conjunt d’usuaris.

Nova línia entre Cornellà de Llobregat, Gavà, Sant Boi de Llobregat i Castelldefels
L’AMB expressa també la urgència necessària en l’execució de les mencionades actuacions en aquests municipis, així com la voluntat d’incorporar en el procés d’actualització del Pla de Rodalies la construcció de la nova línia ferroviària entre Cornellà de Llobregat, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat i Castelldefels, ja prevista en el Pla Director d’Infraestructures 2011-2020 aprovat per l’ATM.

Pàgina web: www.ararodalies.com