You are here

El Col·legi assisteix a la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani

“Durant anys s’han prioritzat altres infraestructures en lloc de donar l’impuls que calia al corredor. Hem de donar una empenta executiva al corredor i a les infraestructures que l'uneixen amb els ports i aeroports catalans” va dir Damià Calvet, Conseller de Territori i Sostenibilitat

El proppassat dilluns 10 de desembre va tenir lloc la vuitena sessió plenària de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani i va comptar amb la participació de més de 120 persones que representen les administracions públiques i el teixit social, empresarial i acadèmic del país, entre les quals es troba el nostre Col·legi.

Presidida per la consellera d’Empresa, Àngels Chacón, i el conseller de Territori, Damià Calvet, i amb la presència del comissionat del Desenvolupament del Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira, i de la nova coordinadora de la Comissió Europea pel Corredor Mediterrani, Iveta Radičová, la trobada ha centrat la seva atenció en la manca d’inversions en aquesta infraestructura per part del Govern espanyol i en la necessitat urgent de posar-hi remei.

La coordinadora de la UE per al Corredor Mediterrani, Iveta Radicová, ha reclamat aquest dilluns una major col·laboració entre la Generalitat i el govern espanyol  per assolir la posada en marxa d'aquesta infraestructura i ha considerat que el desplegament de la infraestructura a l’Estat s’està fent amb més lentitud de la volguda des d’Europa. El corredor serveix per facilitar el transport de mercaderies, però també per garantir el moviment de les persones i connectar així les diferents regions europees.

També ha criticat la infrautilització de les obres que ja estan construïdes i ha posat com a exemple d'aquesta situació el túnel del Pertús, a l'Alt Empordà, per on passa la interconnexió amb Europa. En aquest punt, ha considerat que era un gran dèficit per no dir una bogeria que només hi circulin dos trens al dia, dada que significa que, de la planificació de 34.000 inicial per al 2018, tan sols n’hi hauran circulat 4.800, i això representa un 7,5% d’utilització de la infraestructura en mercaderies i un 20% en passatgers.

Una crítica que arriba un mes i mig després que el govern de Sánchez assegurés que hi hauria una primera versió del corredor funcionant ja el 2021.

Chacón ha subratllat la importància del Corredor com a “una infraestructura que genera competitivitat i que recorre, estructura i connecta les zones més dinàmiques de l’Estat espanyol”. La consellera també ha reivindicat “models en xarxa que permetin que les nostres empreses puguin fer una cosa molt senzilla que ara és impossible” i és “recórrer el litoral més dinàmic de l’Estat i connectar amb Europa sense entrebancs”.

Al seu torn, Calvet ha detallat que la reunió ha servit per “per actualitzar l'agenda catalana "a curt, mig i llarg termini” i marcar les prioritats que necessitem tirar endavant amb urgència” i ha reiterat que el Corredor no ha de ser una "infraestructura troncal sinó una infraestructura que connecti amb plataformes logístiques, ports i aeroports". "No necessitem una infraestructura que passi sinó que connecti". Calvet ha defensat un corredor "eficient, d'alta capacitat, multimodal i digitalitzat" que aprofiti les noves tecnologies per connectar-se amb tots els mitjans de transport.i que creï noves dinàmiques i generi riquesa, de la qual ens beneficiarem tots els europeus.

Per la seva banda, el nou coordinador estatal del Corredor Mediterrani del govern espanyol, Josep Vicent Boira, ha insistit en la idea que aquesta infraestructura és “palanca per impulsar el transport de mercaderies i que és un projecte que "uneix" i "vertebra". .

El Sr. Vicent Boira va explicar també la importància de “millorar les xarxes de transport metropolitanes i urbanes i també es va fer seves part de les prioritats de la Generalitat: la connexió amb el port de Barcelona; la finalització de l’estació de la Sagrera; la variant de Vandellòs, planificant-la perquè estigui amb ample ibèric, però també internacional, i el tram entre Castellbisbal i Martorell, que va qualificar de “fonamental” i el va denominar com "la porta d'Europa".

Aquesta trobada va tenir lloc pocs dies després que l’Estat espanyol forcés la Unió Europea a incloure l’eix València-Madrid i el Sagunt-Saragossa al Corredor Mediterrani després que el secretari d’Estat d’Infraestructures, Pedro Saura, participés a la reunió de ministres de Transport europeus. En aquest sentit, el conseller de Territori ha posat damunt la taula que, tot i que “el Corredor és europeu, l’Estat prioritza altres infraestructures”.

Finalment, Calvet ha avançat que per a la propera reunió per tractar l'evolució del Corredor Mediterrani s'ha acordat convidar els governs andalús, murcià, aragonès i les Illes Balears, a més dels representants d'Occitància, ja que és un projecte que "ens interpel·la a tots i hem de construir consensos".

 

Fitxers adjunts: